Pop-up Kitchen - en mötesplats för matälskare beviljas stöd från Sydostleader

Stephanie Verstift

Emmaboda kommun beviljas 495 000 kronor till ett nytt och spännande projekt: Pop-up Kitchen. Tanken är att skapa en central mötes- och arbetsplats för mathantverkare, kockar och matälskare i regionen.

Köket ska kunna användas till matlagning vid event, catering, workshops och förädling. Kockar/workshopledare och småskaliga förädlare ska kunna hyra in sig för deras egna event/workshops/produktion/demos. Vi vill att det blir en plats där man träffas, äter och samskapar kring mat, kultur och kreativitet.

Det är ett samverkansprojekt med näringslivs- och landsbygdsfokus. Projektet ska gynna många småskaliga mathantverkare, matkreatörer och kockar i regionen. Under projektet ska även nätverket Matkollektivet bildas och tillsammans utveckla en samverkansplattform som fortsätter att driva Pop Up Kitchen när projektet är slut.

Stephanie Verstift på Vildmark Studio är utsedd till projektledare- Hon har lagt många ideella timmar och bidragit till projektansökan tillsammans med The Glass Factory. Hon har kontakt med andra småskaliga mathantverkare och matkreatörer som liksom hon själv har behov av ett bra kök, men bara ibland.

- Kommunen är projektägare och bidrar med medfinansiering, men det är näringen själva tillsammans med projektledaren som ska göra jobbet. Projektets totala budget är 796 007 kr, säger projektutvecklare Ann-Christine Torgnyson, Emmaboda kommun.

Under projektet ska vi även skapa Matkollektivet och utveckla en samverkansplattform. Det ska vara en levande gemenskap som jobbar i och med Pop-Up Kitchen.

- Nätverket finns inte idag, men vi har intressenter som vi haft kontakt med och som är intresserade av att vara med, säger Stephanie Verstift, Vildmark Studio.

Projektet kommer också att utveckla och marknadsföra en fysisk och digital mötesplats / hub för samskapande, kreativitet och innovation kring mat, mathantverk samt matkultur som lockar matälskare och bidrar till eventutveckling, kultur och besöksnäring.

- Vi vill fira och visa Glasrikets matkultur. Lyfta, synlig- och tillgängliggöra de många små mataktörer som finns och få fler att upptäcka dem, säger Stephanie.

- Glasrikets matkultur är viktig för alla oss som driver besöksmål, säger Ulf Ogenbrant, museichef The Glass Factory.

För mer information:

Ann-Christine Torgnyson, projektutvecklare, Emmaboda kommun