Majbrasorna räddade

eld

Efter ett extrainsatt kommunstyrelsemöte och bifall i kommunfullmäktige är det fortsatt tillåtet att elda torrt trädgårdsavfall vid majbrasor och på tomten i Emmaboda kommun.

Den 11 april meddelade Naturvårdsverket sin tolkning av EU:s avfallsdirektiv.

Direktivet innebär bland annat att bioavfall i första hand ska materialåtervinnas och myndigheten gör tolkningen det inte längre är tillåtet att elda trädgårdavfall vilket även omfattar trädgårdsavfall på majbrasor.

Förbudet kontrolleras av kommunerna och kommunerna har rätt att avgöra om det finns anledning att göra undantag. Emmaboda kommun har genom beslutet i kommunfullmäktige 2024-04-29 beslutat att det finns anledning att göra undantag. Beslutet direktjusterades.

När det gäller eldning av trädgårdsavfall är det viktigt att notera att torrt trädgårdsavfall får eldas om det kan ske utan att olägenhet uppstår och inte strider mot andra föreskrifter eller beslut.

Emmaboda kommun önskar härmed alla en trevlig valborg!