Emmaboda kommun har beviljats anslag från Familjen Kamprads stiftelse

Vi är glada och stolta över att åter kunna presentera konceptet Kulturresa i vår del av Småland. Emmaboda kommun har genomfört liknande koncept två gånger förut, 2018 och 2022.

- Det har varit väldigt uppskattat och efterfrågat. Därför känns det jätteroligt att kunna meddela att vi har beviljats medel från Familjen Kamprads stiftelse för nya resor under 2024 och 2025, säger Linda Jarl samordnare för kommunens Allaktivitetshus

Syftet med resorna är att tillgängliggöra det småländska kulturarvet i Emmaboda kommun med omnejd för äldre samhällsmedborgare som av olika anledningar har svårigheter att ta till sig det ordinarie kulturutbudet samt öka möjligheterna till social samvaro. Kommuninvånare som bor på någon av kommunens särskilda boenden har därmed ”första tjing” på platserna.

Kulturresa i vår del av Småland 2024/2025 innehåller 12 bussresor. Bussresorna går till ett brett utbud av besöksmål som erbjuder kulturupplevelser med den gemensamma nämnaren att de tar utgångspunkt i historien kring Emmaboda kommun och dess omnejd. Transport till och från besöksmålen sker gemensamt med buss vilket ger möjlighet till samtal och samvaro även under restiden. På plats bidrar lokala guider till att förstärka kulturupplevelsen. Fika eller en bit mat i anslutning till besöket ramar in upplevelsen samtidigt som det ger tillfälle för ytterligare samtal och samvaro.

- Ensamhet är ett folkhälsoproblem som kan motverkas genom att ges möjlighet att komma i ett sammanhang. Genom resan uppstår möjlighet att kunna knyta en eller flera nya kontakter som kan ge ringar på vattnet. Det kan bli det första steget till ökad delaktighet och gemenskap, enligt Linda Jarl.

Familjen Kamprads stiftelse utlyste medel gällande ”Hjälpverksamhet för behövande äldre”. Beviljade projekt ska ha anknytning till Småland. Stiftelsen beviljade Emmaboda kommun 130 000 kronor till Kulturresa i vår del av Småland 2024/2025.

Kontaktperson: Linda Jarl, 010-353 14 88 alt linda.jarl@emmaboda.se