Projektet Hållbar serviceutveckling i Kalmar län ska få den lokala servicen på landsbygden i Emmaboda och länet att lyfta

Många av dagligvarubutikerna i länets landsbygder kämpar med en tuff vardag och ekonomiska utmaningar. Emmaboda är därför en av de kommuner som valt att gå in i samarbetet och medfinansierar projektet Hållbar serviceutveckling i Kalmar län som Coompanion Kalmar län driver med stöd från Region Kalmar län. Projektet syftar till att landsbygdens service ska finnas kvar och utvecklas.

Under hösten 2024 och hela 2025 kommer Coompanion tillsammans med kommunerna att arrangera aktiviteter som kan leda till ökad lönsamhet och attraktivitet för långsiktig hållbarhet. Det handlar till exempel om rådgivning, expertstöd, relationsskapande aktiviteter och utveckling av nätverk mellan lanthandlare, gårdsbutiker och lokala livsmedelsproducenter för att stärka servicegivarna, främja samverkan och skapa en starkare framtid för service.

En samverkansmodell med en särskild stödfunktion för butikerna har tagits fram i ett projekt med lanthandlare och gårdsbutiker i norra länsdelen, där Leader Kustlandet och Leader Astrid Lindgrens Hembygd gått in med finansiering under 2023-2024, berättar Ann Sellbrink, projektledare på Coompanion Kalmar län.

- Projektet är viktigt för vår attraktivitet och utveckling på landsbygden. Utöver att lanthandlare och gårdsbutiker kan få stöd och rådgivning så har vi en tanke att Coompanion även inventerar Reko-ringar. Vi tror att det finns självhushållare och småskaliga producenter med tillväxtpotential. Några säljer redan via befintliga lanthandlare och gårdsbutiker men det kan finnas fler som kan göra det, säger Ann-Christine Torgnyson, projektutvecklare och ansvarig för kommersiell service på Emmaboda kommun.

Nätverk med gårdsbutiker och lanthandlare är en viktig del i satsningen.

- När företagarna lär känna varandra som kollegor leder det till att man stöttar och hjälper varandra. Det kan också göra att små livsmedelsproducenter/gårdsbutiker och lanthandlare hittar varandra och börjar samarbeta, så att den lokalt producerade maten kan säljas och konsumeras lokalt”, fortsätter Ann Sellbrink, projektledare på Coompanion Kalmar län.

Arbetet med Hållbar serviceutveckling görs i Coompanion Kalmar läns regi, i samverkan med Region Kalmar län och, Borgholm, Emmaboda och Kalmar kommuner under hösten 2024. Under 2025 kommer arbetet att bedrivas i Västervik, Hultsfred, Högsby, Kalmar, Borgholm och Emmaboda kommuner.

För mer information:
Ann-Christine Torgnyson, Emmaboda kommun,
e-post: ann-christine.torgnyson@emmaboda.se,
tfn. 010-353 10 12.

Ann Sellbrink, Coompanion Kalmar län, Sellbrink, epost: ann.sellbrink@coompanion.se,
tfn. 070-396 50 30, https://coompanion.se/kalmar-lan/hallbarserviceutveckling/ Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.